RODIČE A CVIČENÍ NEJEN V DOBĚ KORONAVIRU - ZUŠ MUSICALE

Přejít na obsah

RODIČE A CVIČENÍ NEJEN V DOBĚ KORONAVIRU

BLOG



RODIČE A CVIČENÍ NEJEN V DOBĚ KORONAVIRU



Vaše dítě nechce doma cvičit? Hledá tisíce výmluv, aby nemuselo vzít nástroj do ruky? Říkáte si, kdyby jen půlku energie, kterou věnuje vyhýbání domácí přípravě, dalo hraní, je z něj Mozart? VÝBORNĚ! Pak máte jistotu, že doma máte úplně normální dítě. Tohle řeší téměř všichni rodiče. U každého dítěte po prvotním nadšení z nového hudebního nástroje přichází doba, kdy chce s hraním přestat, protože za hraním vidí jen další povinnost a námahu.

Všichni si musíme dávat pozor, ať v dítěti tento pocit povinnosti sami nevytváříme. Vždyť nám nejde o to, aby pro dítě bylo cvičení fuška, ale naopak součást příjemně stráveného volného času, stejně jako jízda na kole či hraní her. Bohužel se často stává,  že právě tato špatná zkušenost nikdy nevyprchá. Vede to pak k tomu, že po skončení docházky na ZUŠ už na nástroj dítě nikdy nehraje a je rádo, že to má za sebou. Aby se dítě na hraní těšilo, musí se zlepšovat. Díky svým pokrokům dokáže zahrát víc skladeb, které ho baví. Velký vliv má také výběr skladeb, způsob cvičení a míra pochopení tohoto způsobu, pestrost hodiny, komunikace s učitelem atd.

Častým důvodem, proč dítě končí, je to, že rodiče usoudí - hraní ho nebaví, nemá talent. A právě to je velký omyl. Téměř každé dítě (až 96% lidí) má určitou míru hudebního nadání. Zvládnutí hry na hudební nástroj je dlouhý proces a je podmíněn neustálou péčí o motivaci. Kamenem úrazu bývá to, že dítě necvičí. Bez domácí přípravy se dítě nikdy zlepšovat nebude. To, že dítě vidí vlastní pokroky, je pro jeho motivaci hodně důležité. Je to stejné, jako když kulturista sleduje svoje zvětšující se svaly v zrcadle. Hraní pouze jedenkrát týdně na hodině s učitelem nestačí ani hudebnímu géniovi. Bez zlepšování se roztáčí začarovaný kruh. Dítě není na hodinu připraveno – hraní ho nebaví – doma opět nechce cvičit, jelikož nevidí smysl, cvičí maximálně z donucení a výsledek je prachbídný. U většiny hudebníků hudební nadání tvoří 10%, 90% jejich výsledků závisí na tréninku. Někomu jde hraní hned samo a přirozeně, ale velmi často se stává, že ten, komu se to na začátku nedaří, mívá ve finále daleko lepší výsledky. Zpočátku mohou děti na svoje nástroje vyluzovat děsivé zvuky, ale není to nedostatkem talentu. Bohužel spousta dětí opouští své hudební nástroje předčasně a rodiče je v dobré víře nechávají.

Jaké jsou Vaše zkušenosti? Máte mezi svými přátely také někoho, kdo s hrou na nástroj definitivně skončil? ... Napište nám.

Návrat na obsah